Ponad 100 lat poświęconych postępowi technicznemu - tak najprościej można opisać naszą działalność w zakresie technologii robotycznej i automatyki Yaskawa.
Motoryzacja, Automotive
Yaskawa Polska Aplikacje Branże Motoryzacja, Automotive
Overview
Roboty MOTOMAN w przemyśle motoryzacyjnym
Zarówno dostawcy części na pierwszy montaż, jak i pozostali producenci komponentów motoryzacyjnych szeroko korzystają z zalet robotów Motoman – i to na wszystkich etapach produkcji.
Roboty i systemy robotyczne MOTOMAN do produkcji pojazdów elektrycznych
Rosnąca popularność samochodów elektrycznych przełożyła się na wzrost popytu na akumulatory dedykowane tego typu pojazdom. Aby mu sprostać, producenci baterii coraz częściej wdrażają systemy robotyczne, które, zapewniając szybki, niezawodny montaż komponentów, ułatwiają pokrycie rosnącego zapotrzebowania rynku.
Roboty odgrywają dziś coraz istotniejszą rolę m.in. w produkcji akumulatorów litowo-jonowych (LIB) – zarówno w procesach montażu ogniw i kompletacji komponentów, jak też podczas pakowania i montażu w pojeździe – a wszystko to zgodnie z zalecaną technologią łączenia i montażu.
Przenoszenie akumulatorów
Przenoszenie i montaż akumulatorów to idealne zadanie dla robota. Większość dostępnych na rynku rozwiązań jest bowiem duża i ciężka – niektóre z nich mogą mierzyć nawet 180 × 240 cm i ważyć ok. 135 kg. A ponieważ trzeba je zwykle precyzyjnie rozlokować, zastąpienie człowieka środkami automatyki wydaje się tu jedynym rozsądnym rozwiązaniem.
Z tego samego względu roboty Motoman coraz częściej znajdują zastosowanie m.in. w procesach wymiany akumulatorów w środkach transportu publicznego.
Produkcja i montaż akumulatorów
W procesach produkcji akumulatorów z aluminium stosuje się różnorodne techniki łączenia z doprowadzeniem ciepła, takie jak spawanie łukowe, spawanie laserowe czy zgrzewanie tarciowe z przemieszaniem. Wszystkie te procesy z powodzeniem mogą być realizowane przez roboty Motoman.
Roboty MOTOMAN w dozowaniu / napylaniu klejów
Wiele z wymienionych wcześniej zadań niesie ze sobą różne niebezpieczeństwa dla pracowników – począwszy od kontuzji spowodowanych wielokrotnym podnoszeniem i przenoszeniem ciężkich komponentów, a na wdychaniu trujących oparów podczas nakładania kleju skończywszy. Dlatego w aplikacjach tego typu szczególnie zalecane jest zastosowanie robotów.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w zakładce „Aplikacje” (Dozowanie).
Wiercenie termiczne (FlowDrill) z wykorzystaniem robotów MOTOMAN
Termiczne wiercenie tarciowe FlowDrill polega na wykonaniu otworu i uformowaniu gwintu z wykorzystaniem dedykowanych wierteł FlowDrill albo śruby ze specjalną geometrią umożliwiającą rozgrzanie metalu.
Podstawowym warunkiem efektywnego wiercenia metodą FlowDril jest bardzo duża siła nacisku na powierzchnię detalu w pierwszej fazie, tj. w momencie formowania otworu. Dlatego stosowany w tym procesie robot musi cechować się wysoką sztywnością oraz brakiem luzów zapewniającym utrzymanie ramienia w zadanej pozycji, a tym samym zachowanie stałej, wysokiej jakości wierconych otworów. W aplikacji tej najlepiej sprawdzą się roboty Motoman GP250 i GP 280.
Roboty MOTOMAN w procesach załadunku
Automatyczny załadunek z wykorzystaniem robotów – jeszcze do niedawna marzenie wielu konstruktorów – dziś jest na wyciągnięcie ręki. Wszystko za sprawą zaawansowanych systemów wizyjnych, rozbudowanej łączności, możliwości autonomizacji ruchu pojazdów, a także robotów współpracujących MOTOMAN z serii HC
Roboty MOTOMAN w produkcji karoserii
Hale do produkcji i montażu karoserii należą do najbardziej zrobotyzowanych powierzchni na świecie. Wiele stosowanych tutaj technologii obróbczych bazuje na robotach Motoman. Zgrzewanie punktowe, spawanie laserowe i zdalne spawanie laserowe, spawanie łukowe, klejenie, łączenie mechaniczne, falcowanie rolkowe, uszczelnianie, pomiary in-line, przenoszenie – to tylko kilka przykładów procesów, które w przemyśle motoryzacyjnym powierzono systemom robotycznym.
Roboty MOTOMAN w wytłaczaniu na prasach
Na liniach pras stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym panele karoserii są wytłaczane i cięte aż do uzyskania produktu finalnego – gotowych podłóg, boków nadwozia, filarów, pokryw, klap czy drzwi. Roboty Motoman odgrywają ważną rolę w tych procesach – zarówno podczas załadunku i wyładunku pras, jak i transportu materiału między prasami.
Roboty MOTOMAN w lakierni
W malarniach roboty Motoman realizują całość zadań związanych z lakierowaniem, uszczelnianiem i wygłuszaniem: malują zewnętrzne i wewnętrzne elementy karoserii, drzwi, pokryw, klap i zderzaków, montują uszczelki wewnętrzne i zewnętrzne, a także instalują maty wygłuszające.
Roboty MOTOMAN w montażu końcowym
Procesy montażu końcowego w przemyśle motoryzacyjnym są jeszcze relatywnie słabo zrobotyzowane. Systemy robotyczne zorganizowane w układ gniazdowy są tu wykorzystywane m.in. do przenoszenia materiału, montażu dachu i kół, montażu dywaników, mat i desek rozdzielczych, przenoszenia akumulatorów, kontroli jakości, a także do realizacji wybranych zadań z zakresu tworzenia połączeń śrubowych. Coraz większą popularnością cieszą się tu także roboty mobilne, wykorzystywane do dostarczania elementów montażowych i transportu uszkodzonych części do głównego stanowiska napraw. Zaś w kolejnych latach dołączą do nich zapewne roboty współpracujące, pracujące ramię w ramię z człowiekiem.
Roboty MOTOMAN w kontroli jakości
Roboty MOTOMAN w produkcji elementów wnętrza pojazdu
Wyposażenie wnętrza pojazdu podlega w ostatnich latach coraz większej indywidualizacji i kustomizacji, a to powoduje, że na znaczeniu zyskują elastyczne systemy automatyki umożliwiające dostawcom komponentów szybkie reagowanie na zmiany wzornictwa i wielkości partii wymaganych przez segment OEM.
Roboty Motoman w produkcji i montażu układów napędowych
In the powertrains of today's cars, we still find a high majority of combustions engines, who have an established supply chain to manufacture the parts (CNC machining) and assemble the parts, both at the OEM and Tier1/2 Suppliers. Here we see a lot of Motoman Robots involved in CNC machine tending, assembly and quality inspection.
Motoman Robots in Automotive Exhaust Systems
Motoman is the market leader for Automotive Exhaust Production Cells and lines. A majority of the large Tier1s are trusting YASKAWAs long term experience in line building and process know-how. Motoman Arc Welding Robots are accompanied by a large portfolio of positioners, tracks and gantries, and specialized exhaust assembly machinery like muffler presses. See more in our "Arc Welding" section.
Motoman Robots in Automotive Seating
You will see Motoman Robots and Turnkey System at large Tier1 Seating suppliers throughout the world. YASKAWA's unique professional line building competence in Arc Welding, Laser Weding and Spot Welding appliciations as well as our expertise in production line engineering will convince you to have the right partner for your automation needs.
Motoman Robots in Automotive Intralogistics
Automotive Part Intralogistics is a challenge which is more and more automated with robots. See more in our "Logistics" section.
Offline Simulation and Programming Support for Motoman Robots
We are supporting the Automotive Offline Simulation world, e.g. RobCad or Process Simulate, and provide kinematic models and RCS modules. On cell level, we offer our own lean Engineering Tool MotoSim, capable to do cell layouts, reach and cycle time simulations and robot programming (OLP, Offline Robot Programming) with up-/download to the robot controller. Motosim supports all robot models, master/slave constellations, positioners, gantries, tracks from our portfolio, and in addition CAD model uploads with kinematisation.